Przejdź do głównej treści

Strandkai 1 zamykane z WILKA

Zaawansowana mechaniczna technika zamknięć budynku w HafenCity

W 2009 roku Unilever, największy na świecie producent dóbr konsumpcyjnych, przeniósł swoją siedzibę do HafenCity w Hamburgu i wprowadził się do budynku Strandkai 1, który wówczas był powszechnie nazywany „Domem Unilevera”. Ta futurystyczne budowla uchodziła w tamtym czasie za jeden z flagowych projektów. Z przestronnych schodów zewnętrznych odwiedzający mogą podziwiać widok na port w Hamburgu oraz terminal wycieczkowy HafenCity.

Dziś głównym najemcą budynku jest Xing, należący do New Work SE, który przeniósł tam swoją hamburską siedzibę. Dynamicznie rozwijająca się sieć kariery potrzebuje przestrzeni – a ta jest dostępna w Strandkai 1. Aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom jak i najemcom, zdecydowano się na mechaniczny system zamknięć WILKA, seria SI6 z pionowym prowadzeniem klucza. W styczniu 2022 roku dostarczono do tego obiektu blisko 600 wkładek bębenkowych.

Wkładki bębenkowe od rozmiaru 30 mm wyposażone są w 6 kołków zastawkowych i spełniają normy DIN 18252 i DIN EN 1303. W przypadku wkładek krótkich  (26,5 mm) lub asymetrycznych stosuje się pięć kołków zastawkowych. System ten jest chroniony wieloma patentami. Dzięki zastosowaniu specjalnych zapadek oraz dzięki kołkom obudowy wykonanym ze stali hartowanej, zapewniana jest  wysoka odporność na manipulację i rozwiercanie. Maksymalną ochronę przed kopiowaniem kluczy zapewnia para specjalnych kołków typu „Protector” umieszczonych w kluczu i bębenku wkładki. Paracentryczny profil klucza utrudniający otwarcie wkładki metodami maniupulacyjnymi 

Rozmowa ze specjalistą

Planowanie i montaż systemu zamknięć przeprowadziła firma Schlossmontagen Carsten Heuer. Rozmawialiśmy z Carstenem Heuerem o szczegółach projektu w Strandkai 1.

Wywiad z Carstenem Heuerem, specjalistycznym dealerem firmy WILKA
W ramach modernizacji budynku, dostarczono około 600 wkładek bębenkowych WILKA serii SI6, z czego zamontowano około 550 sztuk. Dlaczego w ogóle zdecydowano się na wymianę systemu?

Carsten Heuer: Wcześniej w budynku zainstalowany był system zamknięć szwajcarskiego producenta. Ze względu na zmianę najemcy i wynikające z tego zupełnie nowe wymagania, zdecydowano się na instalację całkowicie nowego rozwiązania. Z uwagi na fakt, że współpracuję z WILKA od lat, zaproponowałem system wkładek serii SI6.  Przekonała mnie do tego możliwość planowania i rozbudowy, ponieważ w nadchodzących miesiącach i latach sposób użytkowania pięter i pomieszczeń z pewnością ulegnie zmianie. Obecny system zamknięć pozwala na elastyczne dostosowanie się do tych zmian. Obecnie w budynku funkcjonuje 19 tzw. grup zamknięć oraz różne centralne punkty zamykania. Istnieje również klucz główny przechowywany w depozycie straży pożarnej.

Dlaczego właściciel budynku nie zdecydował się na elektroniczny system zamknięć, tylko na system mechaniczny?

Carsten Heuer: Trzeba to powiedzieć jasno i otwarcie, że dla właściciela przy takiej liczbie wkładek – łącznie około 600 – istotne było kryterium kosztowe.

Czy w budynku zastosowano jakieś wkładki specjalne?

Carsten Heuer: Nie, nie było takiej potrzeby.

Ile kluczy jest obecnie w użyciu?

Carsten Heuer: Ponieważ do każdej z wkładek przypisano kilka kluczy, obecnie w obiegu znajduje się około 1 700 kluczy.

Czy wszyscy najemcy i użytkownicy mają dostęp do budynku przez całą dobę?

Carsten Heuer: Dla użytkowników i najemców, budynek jest oczywiście dostępny cały czas. Przestrzenie publiczne zaś zamykane są wieczorem.

Czy w budynku działa zarządca (Facility Manager), który zarządza systemem zamknięć i dystrybucją kluczy?

Carsten Heuer: Zarówno główny najemca, jak i właściciel budynku zatrudniają zarządcę. To oni nadzorują system zamknięć i sprawują pieczę nad kluczami.  Utrzymuję z nimi regularny kontakt.

Co się dzieje w przypadku zgubienia klucza?

Carsten Heuer: Ponieważ system jest jeszcze nowy, do tej pory nie odnotowaliśmy żadnych przypadków zagubienia kluczy.  Warto jednak zaznaczyć, że utrata klucza nie oznacza automatycznie konieczności wymiany całego systemu. W takich przypadkach WILKA służy wsparciem i może określić, które z wkładek lub jej grupy wymagają wymiany.

Jak regulowane są uprawnienia dostępu dla serwisantów i pracowników obsługi, np. personelu sprzątającego lub rzemieślników?

Carsten Heuer: W Strandkai 1 obowiązuje zasada, że serwisanci – w tym personel sprzątający – posiadają klucze dające dostęp tylko do ściśle określonych obszarów.

Czy istnieje infolinia umożliwiająca szybkie zamówienie wymiany cylindrów, czy na miejscu dostępne są zapasowe cylindry?

Carsten Heuer: Obecnie przechowujemy około 50 cylindrów zapasowych. W związku z tym na razie nie ma potrzeby tworzenia specjalnej infolinii, choć nie wykluczam, że może to się zmienić w przyszłości.